Kysuce-Orava cez kopec, Zborov nad Bystricou - 3.8.2019 - výsledky

07.08.2019 18:15

Letošní termín konání 3. ročníku závodu Kysuce-Orava cez kopec ve Zborove nad Bystricou se posunul proti loňsku o čtrnáct dní dříve na sobotu 3. srpna. To by nebyl takový problém, víkend jsem měl volný a s týmem jsem se dohodl rychle. Ta pravá sprcha přišla pár dní před startem, kompletní změna trasy. Ten krásný okruh přes Terchovou, Zázrivou a Oravskou Lesnou se nejede, ale je připravená náhradní trať na 126 km. Navíc čas startu se přesunul na desátou hodinu dopoledne. Už s tím nic nenadělám, jsem přihlášený a vše je domluvené, tak pojedu. Problém je, že nemám čas s týmem probrat změny trati, takže podpora na trati je na vodě. Kluci to tam neznají.

Na sobotu se příjemně ochladilo a i když odpoledne hrozily přeháňky, vypadalo to na celkem pěkné počasí. Cestou ráno na start jsme s Pavlem a Edou projeli pár míst v okolí Turzovky, kde by se mě mohli pokusit předat pití, ale nebylo času nazbyt a tak jsme spěchali do Zborova. Tam už se vše chystalo a před desátou jsem byl také připravený. Na startu se nakonec sešla asi padesátka závodníků.

Za asistence policejního doprovodu jsme se vydali krátce po desáté hodině do závodu. První část přes Čadcu do Staškova se jelo ve skupině. Mě hlavně zajímalo, jak bude vypadat stoupání prvního okruhu na Klokočov. Bohužel mě to zklamalo. Celý kopec se jel na velkou pilu. Zkusil jsem to v závěrečném výšvihu, ale bylo to krátké a skupinu to moc nezredukovalo. Do sjezdu jsem najížděl z první pozice, což se ukázalo jako prozíravé. Za jedním z nenápadných horizontů číhala zákeřná díra uprostřed vozovky vedle kanálu. Těsně jsem ji minul, ale stačil jsem ještě ukázat. Bohužel ve skupině to někdo schytal a spadl. Musela pro něj sanitka. Tak jen doufám, že to nabylo nic vážného. Ale pád to musel být v té rychlosti drastický. Tohle místo bylo hodně nebezpečné a mělo být označené!

V druhém výjezdu na Klokočov jsem už nebyl tak aktivní a začali závodit také ostatní. I tak do otočky ve Vysoké nad Kysucou nás přijela poměrně početná skupinka. Mezitím se zatáhlo a spadlo i pár kapek, ale pršet nezačalo. Třetí okruh se jel opačně z Turzovky na Klokočov. V závěrečné prudší pasáži se už nastupovalo. S vypětím sil jsem se udržel ve vedoucí skupině, která se přece jen zredukovala zhruba na deset lidí.

Po krátkém přejezdu k Rakové se odbočovalo do posledního kopce. Závodit se začalo už v úvodním mírném stoupání. Kopec se utáhl po odbočení na lesní asfaltku. Trochu jsem v té chvíli už vlál na konci skupiny a v závěrečných prudkých pasážích jsem pomaličku začal ztrácet kontakt. Na vrchol jsem spolu s dalšími třemi závodníky dojel už s mírným odstupem na čelní skupinu.

V prudkém sjezdu se nám už čelo dojet nepodařilo a tak jsem závěrečných patnáct rovinatých kilometrů dojel ve čtyřčlenné skupince. Závěrečný spurt mě nevyšel a dojel jsem ze skupiny poslední.

Celkově jsem v čase 3:18:09 obsadil desáté místo, svou kategorii jsem vyhrál. Závod celkově vyhrál v čase 3:16:39 Martin KUBALA. Na druhém místě naší kategorie dojel Jarosław HERMAN a třetí místo obsadil Slavomír LETRICH. Ještě musím zmínit skvělý výkon Milana NOVÁKA, který vyhrál kategorii E. Všem soupeřům gratuluji!

Co říci závěrem. Náhradní trať v délce 126 km měla nakonec převýšení necelých 900 m. Takže byla spíše pro rychlíky. Tomu také odpovídá rychlostní průměr. První desítka závodníků jela průměr více jak 38 km/h. Osobně moc takové závody nemusím, ale jednou za čas proč ne. Aspoň jsem si užil trať, kterou neznám jako své boty. Myslím, že v závěru jsem trochu doplatil na to, že jsem se v první polovině závodu zbytečně vycukal.

Naopak vůbec nám tentokrát nevyšla souhra s doprovodným týmem. Klukům se nepodařilo mě ani jednou zastihnout, takže jsem závod objel na dva bidony a v cíli jsem byl pěkně vysušený. Na nějakou lepší přípravu jsme neměli čas. Závod se jel hrozně rychle a kluci prostě nestíhali se zorientovat. No aspoň, že do cíle dorazili v pořádku a do teď nebloudí po kotárech. :-)

Organizace byla opět na velmi dobré úrovni, jen ta změna trati na poslední chvíli byla znát. Trať byla sice vyznačená šipkami, takže se nebylo kde ztratit, ale to neoznačené nebezpečné místo ve sjezdu do Klokočova jde podle mě také za organizátory. Nicméně chápu, že příprava nové trati pár dnů před závodem je náročná záležitost. Doufám, že příště se závod přesune na termín, kdy bude možné jet původní horskou trať. Problém byl pravděpodobně v přesunu termínu o čtrnáct dní dříve proti loňsku. Tím se závod dostal do kolize s Jánošíkovými slavnostmi, kdy je v Terchové omezený průjezd.

Velké poděkování posílám svému doprovodnému týmu: Eda Pospíšil a Pavel Bonta. I když se tentokrát nezadařilo podle našich představ. Moc děkuji!!!

Závěrem souhrn všech dostupných informací:

Zpět