Šírer ORIA ML25 - nová silnička zprovozněna
12.06.2017 17:02Už jsou to dva roky, co jsem si u pana Štěrby koupil nádherný ocelový rám z dílny pana Jana Šírera. Psal jsem o tom tehdy v článku z 9.2.2015. Jelikož mě nic moc netlačilo, abych kolo rychle sestavil, dal jsem si načas a soustředil se na shánění potřebných a vhodných komponent. Původní ideu, že kolo osadím sadou Campagnolo 10s ve stříbrném provedení jsem nakonec po delší úvaze opustil. Desítkovou sadu nechám už pouze na Mudříkovi. Na mém starším karbonovém závodním rámu Ridley Excalibur již nějakou dobu zahálela sada Campagnolo Athena 11s z roku 2010. Má za sebou čtyři závodní sezóny (2011-14), ale je v perfektní kondici. Navíc je to jedna z posledních sad, které se dělali ve stříbrném provedení, tedy kromě karbonových klik. Tato sada mě mimo jiné spolehlivě dovezla do cíle DOS RAS EXTREME v letech 2012 a 2013.
Po tomhle rozhodnutí už zbývalo pořídit ostatní komponenty. Jelikož jsem se snažil o co nejmenší podíl černých komponent, chvíli trvalo, než jsem sehnal adekvátní díly. Nechtěl jsem černou barvou potlačit krásný rám. Největší problém byl celkem pochopitelně s hlavovým složením a představcem. Chtěl jsem použít moderní a-head představec, ale jeho montáž není na vidlice s palcovým průměrem jednoduchá. Tahle věc mě zabrala asi nejvíce času. Chtěl jsem co nejčistší řešení s minimem zbytečných součástek a tak jsem tomuto detailu věnoval poměrně dost času a úsilí. Hlavové složení jsem použil špičkové s moderními zapouzdřenými ložisky Ritchey WCS Logic 1 - tady není na čem šetřit, a i když se dělá pouze v černé barvě, v této kategorii nemá konkurenci. Bílo-černý představec Ritchey Comp 130mm – nádhera v každém detailu, který drží řídítka KORA Road Elite 440mm – krásná a lehká s velkým obloukem jak to mám rád, a uvnitř to jistí ježek FORCE 1“ 32mm pro karbonový sloupek + hliníkové vložky na dorovnání průměru vidlice.
Ještě jsem musel dořešit další detail - skluz lanek pod středovým složením. Původně zde byly jen malé kovové navářky, ale já jsem chtěl plastový skluz, který je k lankům šetrnější. Takže jsem musel kovové navářky opatrně odbrousit, opravit lak a vymyslet uchycení plastového skluzu.
Další drobnou úpravu si vyžádala navářka dorazu řadícího bowdenu na pravé zadní vidlici. Původní navářka byla krátká a bowden by měl tendenci se v ní lámat. Zvolil jsem stejné řešení, které mám vyzkoušené na rámu od pana Mudříka. Spočívá v nastavení zarážky ocelovým dorazem bowdenu s dříkem. Ve stávající navářce jsem zvětšil otvor na průměr dříku a nový doraz jsem vlepil do stávající navářky. Čisté řešení, které zajistí rovné vedení bowdenu za navářkou. Jen bylo třeba postupovat velmi opatrně a nejlépe před vrtáním třikrát měřit.
Poslední částí, kterou bylo třeba dořešit, byla oblast sedlovky a sedla. Firma Ritchey dělá parádní věci a jejich sedlovka z leštěného hliníku Ritchey Classic 27,2mm vypadá skvěle. Bylo rozhodnuto i když jsem musel sáhnout hlouběji do kapsy. Sedlo jsem zvolil bíločerné BBB BSD-52 SupremeBase Anatomic a doplnil jsem jej špičkovou brašničkou BBB Curve Pack BSD 13M. Tyto super brašničky mají originální systém uchycení, krásně sedí k sedlu a nikde nepřečuhují. Moc se mě líbí, mají dobře řešený skrytý zip a také pěkně vyřešený gumový úchyt na sedlovku. Po první jízdě jsem však zaznamenal drobný nedostatek. Při větších otřesech klepe plastová platforma úchytu zespodu do lyžin sedla a zámku sedlovky. Problém jsem vyřešil tak, že v místech platformy kde dochází ke kontaktu, jsem nalepil samolepící plstěné podložky (používají se např. na nohy židlí aby nevrzaly po podlaze atd.).
Montáž sady Campagnolo Athena 11s 2010 proběhla bez nejmenších obtíží. Jediný problém, který budu muset do budoucna řešit, jsou ložiska na klikách. Je patrné, že se do nich po těch závodních letech, dostaly drobné nečistoty. Zatím se sice chovají vzorně, ale časem to bude chtít nové.
Kompletně osazené kolo váží asi 10 kg. Mám na něm momentálně najeto pár set kilometrů a jsem velmi spokojený. Rám je dostatečně tuhý, ale přitom pohodlný. V zatáčkách je kolo krásně čitelné a stabilní. Z jízdního projevu je zřejmé, že se jedná o závoďák. Zadní stavba při změně pastorku zvoní! Ještě jednou musím vyseknout velkou poklonu tvůrci rámu panu Janu ŠÍREROVI. Moc Vám děkuji za krásné svezení na perfektním rámu. Je mě velkou ctí, že mohu opět po letech jezdit na rámu z Vaší dílny.
V této souvislosti se mě vrací vzpomínky na rok 1997, kdy jsem si pořídil svoje první pořádné silniční kolo. Do té doby jsem brousil již mírně ojetou rokycanskou ESKU, kterou jsem si pořídil na jaře 1991 ve Strašicích (pětikolečko + ocelový dvoupřevodník, třecí páčky řazení, pro mou postavu malý rám, ocelové ráfky, jednočepové brzdy). Takže když jsem v srpnu 1997 poprvé vyjel na Šírerovi, bylo to jako přesednout z obyčejného auta do formule. Kolo bylo osazené sadou Shimano Exage 7-kolo, výplety měly dvoustěnné eloxované ráfky Bayer. Byl to úžasný pocit, na který nikdy nezapomenu. A kromě toho kolo vypadalo skvěle. Bohužel jeho fotku v původní konfiguraci nemám. Na přiložené fotografii z jara roku 2002 už je s jinými ráfky, ale stále ještě s původní sadou a klipsnami. V roce 2005 jsem na kolo nasadil novou sadu Campagnolo Veloce 10s, viz druhé foto. Tady už jsou také první nášlapy, i když zatím „jen“ SPD. V této konfiguraci jsem jej vozil až do osudného května 2009, kdy jsem při údržbě objevil prasklou spodní rámovou trubku. Jelikož se mě celkem rychle podařilo sehnat jiný rám od pana Mudříka ze Zlína, myšlenky na případnou opravu vzaly za své a rám skončil ve šrotu. Moje vzpomínky na něj jsou ale nesmrtelné. Vozil mě spolehlivě více jak deset let a ujel jsem na něm skoro devadesát tisíc kilometrů.
Kéž by mě nový rám Šírer ORIA ML25 udělal stejně dobrou službu!
———
Zpět